شنبه 17 خرداد 1404

نقش های دانش آموختگان رشته پرستاری

  • مراقبتی - حمایتی

  • پیشگیری و مروج سلامت (براساس برنامه ها و دستورالعمل کشوری)

  • آموزشی - مشاوره ای

  • پژوهشی

  • تشخیصی (پایش)

وظایف حرفه ای دانش آموختگان به ترتیب هر نقش به شرح زیر است:

در نقش مراقبتی و حمایتی

  • برقراری ارتباط مناسب با مددجو، خانواده و اعضای تیم سلامت

  • ارائه خدمات مراقبتی – حمایتی مبتنی بر شواهد در سطوح مختلف پیشگیری به بیمار  و خانواده

  • بررسی نیازهای توانبخشی بزرگسالان و ارجاع به موقع بیمار به مراکز مربوطه

در نقش پیشگیری و مروج سلامت (براساس برنامه ها و دستورالعمل های کشوری)

  • پایش مددجویان و پیگیری تا حصول اطمینان

  • همکاری در برنامه های غربالگری مرتبط با نظام سلامت

در نقش آموزشی – مشاوره ای

  • آموزش مهارت مراقبت از خود

  • آموزش و ارائه مشاوره صحیح و روز آمد به مددجو، خانواده و جامعه در ارتباط با سلامت بزرگسالان در سطوح مختلف پیشگیری

در نقش پژوهشی

  • شناسایی مشکلات موجود مرتبط با سلامت بزرگسالان

  • ارائه راه حلهای کاربردی مناسب برای مشکلات سلامت بزرگسالان به مسئولین سلامت

  • مشارکت در انجام تحقیقات در زمینه های مرتبط و نشر نتایج آن

در نقش تشخیصی (پایش)

  • ارزیابی بیمار و خانواده آنها به منظور تشخیص نیاز مددجویان به خدمات پرستاری در بخشهای بزرگسالان و عرصه های مرتبط

جایگاه شغلی دانش اموختگان

  • بیمارستان ها، مراکز بهداشتی – درمانی و مراکز توان بخشی در حیطه های پرستاری بزرگسالان (دولتی – خصوصی)

  • درمانگاه های مختلف

  • مراکز مراقبتهای سرپایی

  • خانه های سلامت

  • کلیه سازمان ها و ارگان های نیازمند به مراقبت از بزرگسالان

  • مراکز مراقبت از سالمندان